معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: تامین 70 درصد ارز مورد نیاز واردات کشور از صادرات غیرنفتی


معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران بر تصویب و اجرای برنامه راهبردی توسعه صادرات در استان کرمان تاکید و اظهار کرد: نسبت صادرات به واردات کشور طی امسال به بیش از 70 درصد رسیده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایزان (ایسنا) منطقه کویر، رضا توفیقی در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان، در ابتدا به ارایه آمار ی در خصوص صادرات غیرنفتی کشور طی برنامه‌های اول تا چهارم و دو سال اول برنامه پنجم پرداخت.
وی با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی در کشور از موارد مهم بوده است، گفت: هدف کل صادرات غیرنفتی در برنامه اول توسعه 18 میلیارد دلار بوده که 66 درصد آن محقق شد.
توفیقی افزود: در برنامه دوم نیز هدف 26 میلیارد دلار بوده که 15 میلیارد دلار آن یعنی 58 درصد کل، محقق شده است.
وی هدف تعیین شده در برنامه سوم توسعه در خصوص مجموع صادرات غیرنفتی کشور را 28 میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: از این میزان 26 میلیارد دلار یعنی 92 درصد کل آن عملی شده است.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه نیز هدف 53 میلیارد دلاری تعیین شده که 79 میلیارد دلار؛ معادل 150 درصد آن محقق شده است.
توفیقی با بیان اینکه پس ازسالهای پایانی برنامه چهارم رویکرد نظام در این زمینه تغییر کرد، گفت: در برنامه پنجم مقیاس صادرات غیرنفتی در کشور به 50 میلیارد دلار رسید.
وی افزود: در سال جاری علیرغم همه مشکلاتی که وجود دارد، هدفگذاری 52 میلیارد دلاری را در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی داشته‌ایم.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سال گذشته که اولین سال برنامه پنجم بوده هدفگذاری ما 41 میلیارد دلار بوده اظهار کرد: 44 میلیارد دلار محقق شده است.
وی تصریح کرد: این یک شاخص بسیار مهم است که شاهد جهش آن در سالهای اخیر هستیم و نشان میدهد در طول برنامه‌های توسعه، زیرساختهای لازم برای افزایش صادرات غیرنفتی فراهم شده است.
وی در ادامه به کشورهای هدف صادراتی ایران نیز اشاره و اظهار کرد: اولین شریک صادرات ما در سال گذشته چین بوده که 5.6 میلیارد دلار صادرات به این کشور داشته‌ایم.
توفیقی، عراق، امارات، هند، افغانستان، ترکیه و پاکستان را دیگر کشورهای هدف صادراتی ایران برشمرد و گفت: اگرچه عراق و افعانستان تحت تاثیر سیاستهای بین‌المللی شرایط خاصی داشته‌اند اما ما در بازارهای این دو کشور هم بسیار موفق عمل کرده‌ایم.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران به شاخص "صاوا" که نسبت صادرات به واردات را نشان می‌دهد نیز اشاره و اظهار کرد: این شاخص میزان پوشش ارز مورد نیاز واردات کشور از صادرات غیرنفتی را نشان میدهد که بسیار هم مهم و مورد توجه است.
وی تصریح کرد: این نسبت در هشت ماهه اول امسال به بیش از 70 درصد رسیده است یعنی ما توانسته‌ایم بیش از 70 درصد ارز مورد نیاز کشور برای واردات را از محل ارز صادرات غیرنفتی تامین کنیم.
وی بر ضرورت تدوین، تصویب و اجرای برنامه راهبردی توسعه صادرات در استان کرمان تاکید و اظهار کرد: کالاهایی که مزیت صادراتی دارند، نباید صرفا نگاه صادراتی به آن داشته باشیم.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به عنوان مثال 78 درصد صادرات استان کرمان را پسته تشکیل می دهد اگر همه مسیرهای تجارت پسته باز باشد، تجارت این محصول محقق نمی شود؛ وقتی این اتفاق می‌افتد که زمینه تجارت، تولید و صادرات پسته مهیا شود.
توفیقی ادامه داد: باید در مراحل کاشت، داشت، برداشت و صادرات، برنامه مدونی برای پسته داشته باشیم.