انعکاس اخبار چین در مطبوعات ایران مورخ 23/12/1388

 

مقام اتاق بازرگاني چين:براي گسترش همکاري اقتصادي با بوشهر آماده ايم


بوشهر- يک مقام مسوول دراتاق بازرگاني کشور چين گفت: با توجه به اهميت استان بوشهر و ظرفيت‌ها وامکانات مختلف کشورما براي گسترش روابط تجاري و اقتصادي با بوشهر آمادگي داريم.

به گزارش روابط عمومي استانداري بوشهر، لي زاهو روز شنبه در نشست هيات اتاق بازرگاني کشور چين با معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري بوشهر افزود: روابط دوستانه اي بين چين و استان بوشهر ايجاد شده که زمينه همکاري‌هاي مختلف با اين استان را فراهم کرده است.
وي اظهار داشت: استان بوشهر ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي دارد که مي‌توانيم با استفاده از اين امکان روابط دوستانه را بيشتر کنيم.

زاهو بيان کرد: يکي از برنامه‌هاي ما معرفي شرکت‌هاي مختلف چين براي گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي است تا از اين طريق بتوانيم محصولات توليدي را در ديگر کشورها نيز عرضه کنيم.
مديرکل هماهنگي امور اقتصادي استانداري بوشهر نيز اظهار داشت: در حالي که چين در زمينه صادرات حرف اول را مي‌زند، بيشترين حجم سرمايه‌گذاري ايران نيز در استان بوشهر انجام مي‌شود.
علي زائرانگالي اضافه کرد: يکي از مزيت‌هاي استان بوشهر، صادرات است ضمن اينکه حجم مبادلات تجاري بالايي نيز با کشور چين داريم.

وي ادامه داد: استان بوشهر با وجود امکانات و منابع عظيم خدادادي زمينه همکاري‌هاي زيادي در بخش‌هاي مختلف تجاري، بازرگاني دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 1010173( زمان مخابره: 22.12.1388)



 

نگاهي به توسعه خطوط آهن قطارهاي تندرو در چين


پکن - کمتر از دو سال پيش چين اولين خط آهن قطارهاي تندرو خود را راه اندازي کرد و اکنون مي کوشد تا شبکه خط آهن خود را به فراتر از مرزهايش گسترش دهد.

به گزارش ايرنا ، وزارت راه آهن چين درنظر دارد با ساخت راه آهن 17 کشور جهان را با يکديگر مرتبط سازد.

اين شبکه بين المللي به گفته مسوولان وزارت راه آهن چين باعث تقويت تبادلات و همکاري هاي تجاري چين با کشورهاي ديگر و توسعه فناوري ساخت خطوط آهن خواهد شد.

مذاکرات با چند کشور جهان براي اجراي اين طرح از مدتي قبل آغاز شده است اما جزييات آن به دنبال کسب توافقات بيشتر اعلام خواهد شد.

" وانگ مينگ شو " استاد دانشگاه حمل و نقل چين دراين باره مي گويد: چين مي خواهد نظام خط آهن تندرو را توسعه دهد و با خط آهن ارتباط بيشتري با آسيا و اروپا تا سال 2025 داشته باشد.
روزنامه "گلوبال تايمز " چين مي نويسد:چين ساحت بخش داخلي اين مسير بين المللي را که تا آسياي جنوب شرقي امتداد دارد از چند سال قبل آغاز کرد . اين خط از شهر " کونمينگ " در استان " يون نن " در جنوب غرب چين آغاز شده است و تا سنگاپور ادامه مي يابد و مذاکرات با ميانمار و سنگاپور براي اجراي طرح در حال انجام است.

ساخت مسير ديگر در شهر" ارومچي " مرکز منطقه خودمختار مسلمان نشين " سين کيانگ " در شمال غرب چين آغاز خواهد شد که با اجراي اين طرح چين به کشورهاي آسياي مرکزي از جمله قزاقستان ، ترکمنستان و ازبکستان و سپس آلمان مرتبط خواهد شد.

خط سوم اين شبکه بين المللي خط آهن شهر " خه لونگ جيانگ " در شمال شرق چين را با کشورهاي اروپاي شرقي و جنوبي از طريق روسيه مرتبط مي سازد.

پيشرفت در اولين مسير در دوسال گذشته سرعت زيادي داشته است والبته برخي از مشکلات فني کماکان حل نشده است که لازمه حل آن رايزني هاي بيشتر با کشورهاي ذي ربط در اين مسير است.
" لو خوا پو " رييس مرکز تحقيقات ارتباطات و حمل و نقل دانشگاه " چينگ هوا " پکن بر اين باور است که اين طرح يک شبکه راه آهن آسيايي محسوب مي شود که از سال 2006 ميلادي چين روي آن کار کرده است و اگر روند کار توسعه يابد ممکن است با احداث 81 هزار کيلومتر خط آهن 28 کشور با يکديگر مرتبط شوند.

وي گفت: براي رسيدن به اين هدف لازم است کشورهاي ديگر نيز با چين براي حل مشکلات و چالش ها همکاري بيشتري داشته باشند تا شبکه استاندارد راه آهن ايجاد شود.
در صورتيکه اين طرح اجرا شود يک "جاده ابريشم" نو راه اندازي خواهد شد که مناطق مختلف چين را در بر مي گيرد و باعث تقويت همکاري هاي تجاري چين و کشورهاي ديگر منطقه خواهد شد.
" وانگ " استاد دانشگاه حمل و نقل چين اعتقاد دارد اين خط آهن براي انتقال منابع معدني و طبيعي از جمله نفت و گاز در ميانمار ، ايران و روسيه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
چين در سال 2004 ميلادي کار خريد فناوري قطارهاي تندرو را از کشورهايي نظير فرانسه ، ژاپن ، کانادا و آلمان آغاز کرد.

پس از شش سال در اين زمينه پيشرفت هاي چشمگيري حاصل شده است و قطارهايي با سرعت بالاتر از 350 کيلومتر در ساعت در راه آهن چين به خدمت گرفته شده است.
خط آهن بين شهر پکن و " تيان جين " در شمال چين از سال 2008 مورد بهره برداري قرار گرفت و اولين مسير قطارهاي تندرو چين محسوب مي شود.

سال گذشته ميلادي مسير قطارهاي تندرو از مرکز به جنوب چين به طول 900 کيلومتر راه اندازي شد. اين فقط دو مسير براي قطارهاي تندرو از 42 طرح مشابهي است که چين قصد دارد تا سال 2012 ميلادي اجرا کند.

تا سال 2012 ميلادي طول خطوط آهن چين به 110 هزار کيلومتر خواهد رسيد که 13 هزار کيلومتر آن مختص قطارهاي تندرو است و طولاني ترين شبکه راه آهن تندرو جهان با اين اقدام شکل خواهد گرفت.
چين هم اکنون در حال برنامه ريزي براي گفت و گو با هند ، آمريکا ، روسيه و لهستان براي دستيابي به فناوري هاي پيشرفته و رقابتي ساخت خط آهن و قطارهاي تندرو است.


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 1008163( زمان مخابره: 22.12.1388)


 

معاون برنامه ريزي استانداري قم: مبادلات تجاري قم با كشور چين تقويت مي‌شود


معاون برنامه ريزي استانداري قم در ديدار جمعي از بازرگانان كشور چين گفت: مبادلات تجاري قم با كشور چين تقويت مي‌شود.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي استانداري قم، سيد رضا دهناد در ديدار جمعي از بازرگانان كشور چين با بيان اين‌كه مبادلات امروز جمهوري اسلامي ايران با كشور چين بيش از 30 ميليارد دلار است، اظهار داشت: امروز به دنبال افزايش سهم استان قم در مبادلات تجاري با كشور چين هستيم.
وي با اشاره به ظرفيت‌هاي گسترده در منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان قم، خاطرنشان كرد: اين منطقه از ظرفيت‌هاي مناسبي براي جذب سرمايه گذاري خارجي برخوردار است.
معاون برنامه ريزي استانداري قم گفت: تجار چيني مي‌توانند با ورود سرمايه و دانش فني در زمينه پروژه‌هاي شهري، گردشگري و راه‌سازي در استان قم فعاليت كنند.
معاون برنامه ريزي استانداري قم با اشاره به روند اجراي پروژه ساخت نمايشگاه دائمي قم، اظهار داشت: طبق مصوبه كارگروه توسعه صادرات استان قم، فاز نخست اين نمايشگاه بايد حداكثر تا يكسال ديگر به بهره برداري رسيده و ساخت فازهاي بعدي آن مي‌تواند توسط سرمايه گذاران داخلي و خارجي انجام شود.


خبرگزاری دانشجويان ايران –( ایسنا) / کد خبر 13354-8812( زمان مخابره: 22.12.1388)


 

معاون وزیر راه چین: مسافت تحت پوشش راه آهن سریع السیر چین در مقام نخست جهان قرار دارد.


به گزارش رادیو بین المللی چین، وان جی گوئو، معاون وزیر راه چین روز شنبه 13 مارس، 22 اسفند در پکن  گفت  ،  میزان   مسافت   تحت  پوشش    راه آهن   سریع السیر   چین   که در  حال  حاضر  بهره برداری  می شود، به 6552 کیلومتر رسیده و مقام نخست جهان را دارد.
وان جی گوئو در مصاحبه ای در مرکز مطبوعاتی سومین اجلاس یازدهمین دوره مجلس ملی نمایندگان خلق چین با اعلام این نکته افزود، وضعیت بهره مندی از راه آهن سریع السیر چین به طور کلی خوب است. تا سال 2020، مسیر راه آهن سریع السیر کشور به بیش از 16000 کیلومتر خواهد رسید.

خبرگزاری Persian .Cri.cn / ( زمان مخابره: 22.12.1388)