اکسپو درصدد افزایش کاهش مالیات کالاهای وارداتی

به گفته کارشناسان پیش بینی می شود اکسپو شش روزه واردات بین المللی چین که روز دوشنبه در شانگهای آغاز شد به صورت تدریجی تعداد کالاهای مصرفی باکیفیت و خدمات مربوطه که به کشور وارد می شود را افزایش دهد تا تقاضای روزافزون مصرف کنندگان چینی به چنین کالاهایی را رفع نماید.

به گفته چن لیفن پژوهشگر مرکز توسعه چرخه صنایع تحت نظارت وزارت بازرگانی چین ، هنوز پتانسیل های زیادی برای رشد تقاضای مصرف داخلی وجود دارد .

اولین اکسپو واردات نقطه عطفی در تحول سیاست های چین است که موجب افزایش قدرت خرید مشتریان چینی شده است و دسترسی آن ها به محصولات برتر و خدمات مربوطه را افزایش داده است .

پیش بینی می شود این اکسپو به همراه سیاست کاهش تعرفع واردات برخی از کالاهای مصرفی به تعمیق ارتقا مصرف در 3 ماه اخر سال منجر شود.

دولت چین در 1 جولای مالیات واردات کالاهای مصرفی را کاهش داد که این کاهش پنجمین کاهش پس از الحاق به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 می باشد.

تازه ترین کاهش مالیاتی 1449 قلم کالا یا بیش از 70 درصد کالاهای مصرفی وارداتی را در بر گرفت که ارزش تجاری آن ها در سال گذشته 38 میلیون دلار بود.

این اقلام شامل پوشاک ، کفش ، تجهیزات آشپزخانه و وسایل ورزشی است . تعرفه وارداتی این اقلام از 15/9 درصد به 7/1 درصد کاهش یافت.

تعرفه لوازم خانگی از جمله ماشین لباسشویی و یخچال از 20/5 درصد به 8 درصد کاهش یافت.

تعرفه مواد غذایی فرآوری شده و همچنین تعرفه لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی  پزشکی به ترتیب از 15/7 درصد به 6/9 درصد و از 8/4 درصد به 2/9 درصد کاهش یافت. تعرفه داروهای ضدسرطان نیز کاملاً حذف شد.

تاثیر مثبت این کاهش ها و اکسپو واردات از سه ماهه آخر سال جاری قابل رویت است .

به گفته لیانگ جی پژوهشگر آکادمی علوم مالی چین ، کاهش تعرفه ها تا حدودی به کاهش قیمت محصولات مصرفی کمک می کند.

کاهش تعرفه ها نیز بر زندگی روزمره مصرف کنندگان چین ، هدایت رشد مصرف ، احیای بازار مصرف داخلی و هدایت رشد اقتصادی موثر است . همچنین انتظار می رود به افزایش کیفیت محصولات داخلی چین منجر شود.

معاملات تجارت الکترونیک فرامرزی چین در سال گذشته با رشد 23/5 درصدی به 6/3 تریلیارد یوان (914 میلیارد دلار) رسید که نشان دهنده تقاضای روزافزون مصرف کنندگان چین به ملزومات روزمره باکیفیت است.

بر اساس بیانیه وزارت بازرگانی چین ، طی تعطیلات روزملی چین خرده فروشی و فروش خدمات غذایی در چین به 1/4 تریلیارد یوان رسید و میانگین فروش کیترینگ و خرده فروشی مایحتاج روزمره در این بازه 9/5 درصد رشد داشت .

فروش مواد غذایی ارگانیک ، تلفن هوشمند ، لوازم خانگی از جمله تصفیه کننده هوشمند آب و سرپوش هوشمند سرویس بهداشتی شاهد رشد سریعی بوده اند که تایید کننده علاقه مندی مصرف کنندگان به محصولات باکیفیت است که با تغییر سلیقه ها دو برابر شد.

به گفته لیانگ قیمت کالا نهایتاً بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا در بازار داخلی تعیین می شود.

منبع:چاینادیلی