حریری: صادرات غیرنفتی استراتژی توسعه ندارد

مجیدرضا حریری در هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه یک استراتژی مشخص برای توسعه صادرات غیر نفتی وجود ندارد اظهار ذاشته که باید سندی در این مورد تهیه شود که اتاق بازرگانی نیز بهترین محل برای تدوین آن است.

حریری در ادامه سخنانش چند سوال در مورد توسعه صادرات غیرنفتی خطاب به همه اعلام و خود نظرش را درباره آن بیان کرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در اولین سوال خود با بیان این که "برای رشد صادرات سنتی کشور چه کرده ایم؟" به این مساله پرداخت که چرا اقلامی همانند پسته، فرش، سالامبور و ریشه های گیاهی که جزو صادرات سنتی ما بوده و پتانسیل آن را داشتیم به علت رشد نامتوازن صادرات به حاشیه رانده شده و روی آن ها سرمایه گذاری صورت نگرفته است.
حریری دومین پرسش خود را به برنامه حفظ بازارهای صادراتی اختصاص داد و از محدود شدن روز به روز آن ها گلایه کرد. مجیدرضا حریری با بیان این که از سال 86 تاکنون بیش از 55 درصد و از سال 87 بیش از 65 درصد صادرات ما به 5 کشور چین، امارات، عراق، افغانستان و هندوستان سرازیر شده نسبت به این موضوع هشدار داد که این بازارها از طریق مناسبات غیراقتصادی و به دلایل سیاسی ایجاد شده و لذا هر زمان امکان دارد که دوباره از دست برود.این فعال اقتصادی در سوال سوم خود از برنامه های توسعه تولید صادراتی پرسید و گفت: «با نگاه به آمار و ارقام و اطلاعات صادراتی هیچ شاهدی نمی بینیم که خبر از سرمایه گذاری در تولید برای صادرات باشد.»
حریری هم چنین از وجود برنامه برای گشایش بازارهای جدید سوال کرد و به چند سال قبل برگشت که به رغم صادرات غیرنفتی پایین تر تنوع بازارها بیشتر بود. حریری ادامه داد: «در 8 یا 9 سال قبل، هر ساله 25 تا 30 مورد نمایشگاه های تخصصی در کشورهای خارجی داشتیم و در حدود 40 نمایشگاه بین المللی نیز حضور پیدا می کردیم که این آمار در 4 ساله گذشته کمتر و کمتر شده و به صفر نزدیک شده است.بازاریابی های صادرکنندگان نیز از طریق همین نمایشگاه ها و حضور در آن ها صورت می گرفت.»
مجیدرضا حریری اقتصادهای نوظهور و بازارهای پرکشش آن ها را دستمایه سوال بعدی خود قرار داد و گفت: «ما چه فکری برای این اقتصادها و حضور در بازار پرمشتری آن ها کرده ایم؟». حریری ادامه داد: «چین در پنج سال آینده واردات خود را سه برابر خواهد کرد. هم اکنون نیز بیش از 30 درصد از کالاهای لوکس دنیا در بازار چین به فروش می رسد. این بازار می تواند برای پسته، فرش، خشکبار اعلا و صنایع دستی ما بازار بسیار خوبی باشد. نباید بگذاریم بازارهای نوظهور شکل بگیرد و مشتریان و فروشندگان خود را بشناسد بعد به فکر ورود به آن باشیم.»
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم چنین با گلایه از افزایش روند خام فروشی در صادرات به این نکته اشاره داشت که "بیش از 60 درصد صادرات غیرنفتی ما یا مواد خام و یا میعانات گازی است". حریری صادراتی را مایه مباهات دانست که بر روی آن کار شده و دارای ارزش افزوده باشد.حریری صادرات سنگ آهن خام را نیز به همان اندازه صادرات نفت خام نادرست دانست و معتقد بود نباید خام فروشی را بیش از این افزایش داد. به گفته حریری همان گونه که نفت خام سرمایه ملی و متعلق به نسل های آینده است مواد معدنی خام نیز چنین وضعی دارند.