افزایش ۶۱ درصدی شاخص قیمت ریالی کالای صادراتی در سال قبل

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت ریالی كالاهای صادراتی در سال­ ١٣٩٧ برابر با ٢٩٢,٢ است که نسبت سال قبل، ٦١.١ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در نظام آمارهای قیمت، کالاهای صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شوند.

شاخص قیمت کالاهای صادراتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد، تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده می‌­شود.

روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران ( ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است.

برای محاسبه شاخص­ سال ١٣٩٧ از داده­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است، لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی می­باشد و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود.

پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده­های قطعی سال ١٣٩٧ را استخراج و ارائه نمود، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال­ ١٣٩٧ برابر با ٢٩٢,٢ است که نسبت سال قبل، ٦١.١ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩٧ برابر با ١٣٢,٤ است که نسبت به سال قبل، ١٩.٦ درصد افزایش داشته است.


فارس